01.07.2012

Musique concrète instrumentale


What's the difference between music and sound? What sounds are acceptable for music? Are some sounds more musically suitable than others? Is noise musical? Is the musical experience simply a listening experience, or is it something more? These questions lie at the intersection of critical musical thought and the practical problems of generating and organizing musical material. They are some the most profound and difficult questions we face as composers today, and they distinguish our situation from that of the classical composers. Bach, Mozart, Beethoven, even Wagner (to drop a few names) could take for granted that a violin is a musical instrument, and that a crumpled piece of paper is not; today, we cannot be so sure. 1)

Musique concrète instrumentale - Ein von dem Komponisten Helmut Lachenmann um 1970 geprägter Begriff, mit dem er einen ganz wesentlichen Aspekt seiner Musik charakterisiert: jene Klänge kompositorisch auszuloten und zu gestalten, die im mechanischen Prozess der konventionellen Klangentstehung ebenso erklingen, aber bisher als unvermeidliche Arbeitsgeräusche des Musikers, als typische Alltagsgeräusch beim Musikhören betrachtet wurden. 2)


Quellenangabe:
1) http://nesssoftware.com/home/asn/homepage/teaching/exp-lectureNotes/110208-musiqueConcrete/musiqueConcrete.html
2) http://www.swr.de/swr2/programm/sendungen/jetztmusik/glossar/-/id=4979696/nid=4979696/did=5005276/1h1foqt/index.html